اندومتریوز

اندومتریوز

اندومتریوز
آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم (رحم) در خارج از رحم رشد کند. ممکن است بیش از 11 درصد از زنان آمریکایی بین 15 تا 44.1 سال را تحت تاثیر قرار دهد. به ویژه در بین زنان 30 تا 40 ساله شایع است و ممکن است باردار شدن را دشوارتر کند. چندین گزینه درمانی مختلف می تواند به مدیریت علائم و بهبود شانس باردار شدن کمک کند.

اندومتریوز چیست؟
آندومتریوز، که گاهی اوقات “اندو” نامیده می شود، یک مشکل شایع سلامت در زنان است. نام آن از کلمه آندومتر گرفته شده است، بافتی که معمولاً رحم یا رحم را می پوشاند. آندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم شما و در سایر نواحی بدن شما که به آن تعلق ندارد رشد کند.

اغلب، اندومتریوز در موارد زیر مشاهده می شود:

تخمدان ها
لوله های فالوپ
بافت هایی که رحم را در جای خود نگه می دارند
سطح بیرونی رحم
سایر نقاط رشد می تواند شامل واژن، دهانه رحم، فرج، روده، مثانه یا راست روده باشد. به ندرت، اندومتریوز در سایر قسمت های بدن مانند ریه ها، مغز و پوست ظاهر می شود.

علائم اندومتریوز چیست؟
علائم اندومتریوز می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد. این شایع ترین علامت است. زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است انواع مختلفی از درد را داشته باشند. این شامل:
دردهای قاعدگی بسیار دردناک. درد ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.
درد مزمن (طولانی مدت) در ناحیه کمر و لگن
درد حین یا بعد از رابطه جنسی این معمولاً به عنوان یک درد “عمیق” توصیف می شود و با دردی که در ورودی واژن هنگام شروع دخول احساس می شود متفاوت است.
درد روده
حرکات دردناک روده یا درد هنگام ادرار کردن در دوره های قاعدگی. در موارد نادر، ممکن است خون در مدفوع یا ادرار خود نیز پیدا کنید.
خونریزی یا لکه بینی بین دوره های قاعدگی. این می تواند ناشی از چیزی غیر از اندومتریوز باشد. اگر اغلب اتفاق می افتد، باید به پزشک مراجعه کنید.
ناباروری یا عدم امکان باردار شدن
مشکلات معده (هضم). اینها شامل اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع، به ویژه در دوره های قاعدگی است.

چرا اندومتریوز باعث درد و مشکلات سلامتی می شود؟
رشد اندومتریوز خوش خیم (غیر سرطانی) است. اما همچنان می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

آندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم یا رحم شما در خارج از رحم یا جایی که به آن تعلق ندارد رشد کند. غده های اندومتریوز ممکن است به همان روشی که پوشش داخلی رحم شما هر ماه – در طول دوره قاعدگی – متورم می شود و خونریزی می کند. این می تواند باعث تورم و درد شود زیرا بافت در ناحیه ای رشد می کند و خونریزی می کند که نمی تواند به راحتی از بدن شما خارج شود.

رشدها همچنین ممکن است به گسترش خود ادامه دهند و مشکلاتی را ایجاد کنند، مانند:

انسداد لوله های فالوپ هنگامی که ضایعات تخمدان شما را می پوشانند یا رشد می کنند. خون گیر افتاده در تخمدان ها می تواند کیست ایجاد کند.
التهاب (تورم)
ایجاد بافت اسکار و چسبندگی (نوعی بافتی که می تواند اندام های شما را به هم بچسباند). این بافت زخم ممکن است باعث درد لگن شود و باردار شدن را برای شما سخت کند.
مشکلات در روده و مثانه شما

آندومتریوز چقدر شایع است؟
اندومتریوز یک مشکل شایع سلامتی برای زنان است. محققان فکر می کنند که حداقل 11 درصد از زنان، یا بیش از 6 و نیم میلیون زن در ایالات متحده، به اندومتریوز مبتلا هستند.

چه کسانی به اندومتریوز مبتلا می شوند؟
آندومتریوز در هر دختر یا زنی که دوره قاعدگی دارد ممکن است رخ دهد، اما در زنان 30 تا 40 ساله شایع تر است.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است احتمال ابتلا به آندومتریوز افزایش یابد:

هیچ وقت بچه دار نشد
دوره های قاعدگی که بیش از هفت روز طول می کشد
سیکل های قاعدگی کوتاه (27 روز یا کمتر)
یکی از اعضای خانواده (مادر، خاله، خواهر) مبتلا به اندومتریوز
یک مشکل سلامتی که جریان طبیعی خون قاعدگی را از بدن شما در طول قاعدگی مسدود می کند

چه چیزی باعث آندومتریوز می شود؟
هیچ کس به طور قطع نمی داند که چه چیزی باعث این بیماری می شود. محققان در حال بررسی علل احتمالی هستند:

مشکلات مربوط به جریان قاعدگی جریان قاعدگی رتروگراد محتمل ترین علت آندومتریوز است. بخشی از بافتی که در طول دوره ریخته می شود، از طریق لوله فالوپ به نواحی دیگر بدن مانند لگن جریان می یابد.
عوامل ژنتیکی از آنجایی که آندومتریوز در خانواده ها دیده می شود، ممکن است در ژن ها به ارث برسد.
مشکلات سیستم ایمنی. یک سیستم ایمنی معیوب ممکن است نتواند بافت آندومتر را که خارج از رحم رشد می کند، پیدا کند و از بین ببرد. اختلالات سیستم ایمنی و برخی سرطان ها در زنان مبتلا به اندومتریوز شایع تر است.
هورمون ها به نظر می رسد هورمون استروژن باعث ترویج اندومتریوز می شود. تحقیقات به دنبال این هستند که آیا اندومتریوز مشکلی در سیستم هورمونی بدن است یا خیر.
عمل جراحی. در طی یک عمل جراحی در ناحیه شکم، مانند سزارین (سزارین) یا هیسترکتومی، بافت آندومتر ممکن است به اشتباه برداشته و جابجا شود. به عنوان مثال، بافت آندومتر در اسکارهای شکمی یافت شده است.

چگونه می توانم از اندومتریوز پیشگیری کنم؟
شما نمی توانید از آندومتریوز جلوگیری کنید. اما می توانید با کاهش سطح هورمون استروژن در بدن، شانس ابتلا به آن را کاهش دهید. استروژن به ضخیم شدن پوشش داخلی رحم در طول سیکل قاعدگی کمک می کند.

برای پایین نگه داشتن سطح استروژن در بدن، می توانید:

با پزشک خود در مورد روش های هورمونی کنترل بارداری مانند قرص ها، چسب ها یا حلقه هایی با دوزهای کمتر استروژن صحبت کنید.
به طور منظم ورزش کنید (بیش از 4 ساعت در هفته). ورزش منظم و مقدار کمتر چربی بدن به کاهش میزان استروژن در گردش در بدن کمک می کند.
از مصرف مقادیر زیاد الکل خودداری کنید. الکل سطح استروژن را افزایش می دهد. برای زنانی که مصرف الکل را انتخاب می کنند، بیش از یک نوشیدنی در روز توصیه نمی شود.
از مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی کافئین خودداری کنید. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن بیش از یک نوشیدنی کافئین دار در روز، به ویژه نوشابه های گازدار و چای سبز، می تواند سطح استروژن را افزایش دهد.

آندومتریوز چگونه تشخیص داده می شود؟
اگر علائم اندومتریوز دارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک در مورد علائم شما با شما صحبت می کند و یک یا چند مورد از موارد زیر را انجام می دهد یا تجویز می کند تا متوجه شود که آیا آندومتریوز دارید یا خیر:

معاینه لگن. در طول معاینه لگن، پزشک شما کیست‌های بزرگ یا جای زخم را در پشت رحم شما احساس می‌کند. نواحی کوچکتر آندومتریوز به سختی قابل احساس است.
تست تصویربرداری پزشک شما ممکن است یک سونوگرافی برای بررسی کیست تخمدان ناشی از اندومتریوز انجام دهد. پزشک یا تکنسین ممکن است یک اسکنر چوبی شکل را در واژن شما وارد کند یا یک اسکنر را روی شکم شما حرکت دهد. هر دو نوع آزمایش اولتراسوند از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از اندام های تناسلی شما استفاده می کنند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یکی دیگر از آزمایشات تصویربرداری رایج است که می تواند تصویری از داخل بدن شما ایجاد کند.
دارو. اگر پزشک علائم کیست تخمدان را در طول سونوگرافی پیدا نکرد، ممکن است دارو را تجویز کند:
کنترل بارداری هورمونی می تواند به کاهش درد لگن در طول قاعدگی شما کمک کند.
آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) چرخه قاعدگی را مسدود کرده و میزان استروژنی که بدن شما تولید می کند را کاهش می دهد. آگونیست های GnRH همچنین ممکن است به درد لگن کمک کنند.
اگر درد شما با داروهای هورمونی بهتر شد، احتمالا به اندومتریوز مبتلا هستید. اما، این داروها فقط تا زمانی که شما آنها را مصرف کنید اثر می‌گذارند. پس از قطع مصرف آنها، ممکن است درد شما عود کند.
لاپاراسکوپی لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که پزشکان می‌توانند از آن برای بررسی داخل ناحیه لگن و مشاهده بافت آندومتریوز استفاده کنند. جراحی تنها راه برای اطمینان از ابتلا به اندومتریوز است. گاهی اوقات پزشکان می توانند آندومتریوز را فقط با دیدن ضایعات تشخیص دهند. در مواقع دیگر، برای تایید این موضوع، باید نمونه کوچکی از بافت گرفته و آن را زیر میکروسکوپ مطالعه کنند.

اندومتریوز چگونه درمان می شود؟
هیچ درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد، اما درمان هایی برای علائم و مشکلات ناشی از آن وجود دارد. در مورد گزینه های درمانی خود با پزشک خود صحبت کنید.

دارو
اگر برای باردار شدن تلاش نمی کنید، کنترل بارداری هورمونی به طور کلی اولین گام در درمان است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سیکل طولانی (شما فقط چند دوره در سال قاعدگی دارید) یا سیکل مداوم (شما پریود ندارید) کنترل بارداری. این نوع پیشگیری از بارداری هورمونی به صورت قرص یا واکسن موجود است و به توقف خونریزی و کاهش یا از بین بردن درد کمک می کند.
دستگاه داخل رحمی (IUD) برای کمک به کاهش درد و خونریزی. IUD هورمونی تا 7 سال از بارداری محافظت می کند. اما IUD هورمونی ممکن است برای مدت طولانی به درد و خونریزی شما به دلیل آندومتریوز کمک نکند.
درمان هورمونی فقط تا زمانی که مصرف شود موثر است و برای زنانی که درد یا علائم شدید ندارند بهترین است.

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، پزشک ممکن است آگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) را تجویز کند. این دارو بدن را از ساختن هورمون های مسئول تخمک گذاری، چرخه قاعدگی و رشد اندومتریوز باز می دارد. این درمان باعث یائسگی موقت می شود، اما به کنترل رشد اندومتریوز نیز کمک می کند. پس از قطع مصرف دارو، چرخه قاعدگی شما برمی گردد، اما ممکن است شانس بیشتری برای باردار شدن داشته باشید.

عمل جراحی
جراحی معمولاً برای علائم شدید، زمانی که هورمون‌ها تسکین نمی‌دهند یا مشکلات باروری دارید، انتخاب می‌شود. در طول عمل، جراح می‌تواند هر ناحیه از اندومتریوز را پیدا کند و ممکن است لکه‌های آندومتریوز را از بین ببرد. پس از جراحی، درمان هورمونی اغلب مجدداً شروع می شود، مگر اینکه قصد بارداری داشته باشید.

درمان های دیگری که می توانید به تنهایی یا با هر یک از درمان های ذکر شده در بالا امتحان کنید، عبارتند از:

داروی درد. برای علائم خفیف، پزشک ممکن است مصرف داروهای بدون نسخه را برای درد توصیه کند. اینها شامل ایبوپروفن (Advil و Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) است.
درمان های طب مکمل و جایگزین (CAM). برخی از زنان با درمان هایی مانند طب سوزنی، مراقبت های کایروپراکتیک، گیاهانی مانند شاخه دارچین یا ریشه شیرین بیان، یا مکمل هایی مانند تیامین (ویتامین B1)، منیزیم یا اسیدهای چرب امگا 3، درد را تسکین می دهند.
درباره درمان اندومتریوز بیشتر بدانید.

آیا اندومتریوز بعد از یائسگی از بین می رود؟
برای برخی از زنان، علائم دردناک اندومتریوز پس از یائسگی بهبود می یابد. همانطور که بدن تولید هورمون استروژن را متوقف می کند، رشد به آرامی کوچک می شود. با این حال، برخی از زنانی که هورمون درمانی یائسگی مصرف می کنند ممکن است همچنان علائم آندومتریوز را داشته باشند.

اگر علائم اندومتریوز بعد از یائسگی دارید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید.

آیا در صورت ابتلا به اندومتریوز می توانم باردار شوم؟
آره. بسیاری از زنان مبتلا به اندومتریوز باردار می شوند. اما ممکن است باردار شدن برای شما سخت تر باشد. محققان فکر می کنند که اندومتریوز ممکن است از هر دو زن مبتلا به ناباروری یک نفر را تحت تاثیر قرار دهد

هیچ کس دقیقا نمی داند که چگونه اندومتریوز ممکن است باعث ناباروری شود. برخی از دلایل احتمالی عبارتند از: 7

تکه های اندومتریوز باعث مسدود شدن یا تغییر شکل لگن و اندام های تناسلی می شود. این می تواند یافتن تخمک را برای اسپرم دشوارتر کند.
سیستم ایمنی که به طور معمول به دفاع از بدن در برابر بیماری کمک می کند، به جنین حمله می کند.
آندومتر (لایه ای از پوشش رحم که در آن لانه گزینی اتفاق می افتد) آنطور که باید رشد نمی کند.
اگر اندومتریوز دارید و برای باردار شدن مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند درمان هایی مانند جراحی برای برداشتن توده های آندومتر را توصیه کند

چه شرایط سلامت دیگری با اندومتریوز مرتبط است؟
تحقیقات نشان می دهد که بین آندومتریوز و سایر مشکلات سلامتی در زنان و خانواده آنها ارتباط وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

آلرژی، آسم و حساسیت های شیمیایی 8
بیماری های خود ایمنی، که در آن سیستم بدن که با بیماری مبارزه می کند به جای خود به خود حمله می کند. اینها می تواند شامل مولتیپل اسکلروزیس، لوپوس، و برخی از انواع کم کاری تیروئید باشد
سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا 9
برخی از سرطان ها مانند سرطان تخمدان10 و سرطان سینه11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسفند ۱۴۰۰
ش ی د س چ پ ج
    فروردین »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930